Ustawa o działalności leczniczej w art. 23a wskazuje na to, że w przypadku stosowania monitoringu w pomieszczeniach ogólnodostępnych dla zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów lub pracowników, sposób obserwacji pomieszczeń powinien zostać uregulowany w treści regulaminu organizacyjnego. Względem pomieszczeń w których udzielane są świadczenia zdrowotne, stosowanie w nich monitoringu jest możliwe jeżeli wynika to wprost z przepisów. Ustawodawca wypowiedział się jednak co do jednego przypadku dotyczącego stosowania monitoringu w pokojach łóżkowych pacjentów:
§29 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 402)
W pokojach łóżkowych dopuszcza się instalację urządzeń umożliwiających obserwację pacjentów, jeżeli jest to konieczne w procesie ich leczenia i dla zapewnienia im bezpieczeństwa.
Przyjąć zatem należy, wobec milczenia Ustawodawcy co do innych przypadków, że stosowanie monitoringu w pomieszczeniu służącym jako gabinet lekarski, w którym są udzielane świadczenia zdrowotne nie jest dopuszczalne.
Wyjątek jednak stanowią szpitale, zakłady opiekuńczo-leczniczych, zakłady pielęgnacyjno-opiekuńczych, zakłady rehabilitacji leczniczej i hospicja. W tych przypadkach monitoring może być prowadzony za pomocą urządzeń umożliwiających rejestrację obrazu, uwzględniając konieczność poszanowania intymności i godności pacjenta, w tym przekazywanie obrazu z monitoringu w sposób uniemożliwiający ukazywanie intymnych czynności fizjologicznych, potrzebę zastosowania monitoringu w danym pomieszczeniu oraz konieczność ochrony danych osobowych.
W przypadku, gdy monitoring stosowany w podmiocie wykonującym działalność leczniczą ma obejmować wyłącznie pracowników i służyć zapewnieniu im bezpieczeństwa, na przykład w szatni lub pomieszczeniach o charakterze sanitarnym, zastosowanie znajdzie art. 222 Kodeksu Pracy:
Art. 222
§1. Jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia lub kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, pracodawca może wprowadzić szczególny nadzór nad terenem zakładu pracy lub terenem wokół zakładu pracy w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring).
§1.1. Monitoring nie obejmuje pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji związkowej.
§2. Monitoring nie obejmuje pomieszczeń sanitarnych, szatni, stołówek oraz palarni, chyba że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne do realizacji celu określonego w § 1 i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych pracownika, w szczególności poprzez zastosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób. Monitoring pomieszczeń sanitarnych wymaga uzyskania uprzedniej zgody zakładowej organizacji związkowej, a jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa - uprzedniej zgody przedstawicieli pracowników wybranych w trybie przyjętym u danego pracodawcy.
§3. Nagrania obrazu pracodawca przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane, i przechowuje przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia nagrania.
§4. W przypadku, w którym nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub pracodawca powziął wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, termin określony w § 3 ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
§5. Po upływie okresów, o których mowa w § 3 lub 4, uzyskane w wyniku monitoringu nagrania obrazu zawierające dane osobowe podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
§6. Cele, zakres oraz sposób zastosowania monitoringu ustala się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.
§7. Pracodawca informuje pracowników o wprowadzeniu monitoringu, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, nie później niż 2 tygodnie przed jego uruchomieniem.
§8. Pracodawca przed dopuszczeniem pracownika do pracy przekazuje mu na piśmie informacje, o których mowa w § 6.
§9. W przypadku wprowadzenia monitoringu pracodawca oznacza pomieszczenia i teren monitorowany w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych, nie później niż jeden dzień przed jego uruchomieniem.
§10. Przepis § 9 nie narusza przepisów art. 12 i art. 13 rozporządzenia 2016/679.
Przepisy Ustawy o działalności leczniczej, jak i treść rekomendacji zawartych w Kodeksie postępowania dotyczącego ochrony danych osobowych przetwarzanych w małych placówkach medycznych nakładają na podmioty wykonujące działalność leczniczą obowiązek informacyjny wobec pacjentów względem stosowanego monitoringu, to jest:
1.) Stosowanie tabliczek lub kartek informacyjnych zawierających piktogram lub informację o stosowaniu monitoringu w widocznym miejscu;
2.) Komplet informacji sformułowany na piśmie dotyczący stosowanego monitoringu powinien znajdować się na tablicy ogłoszeń lub w rejestracji podmiotu – ewentualnie na stronie internetowej podmiotu.
Źródło: https://uodo.gov.pl/pl/426/1110
Autorka:
Radca prawny Patrycja Aleksandrowicz Okręgowa Izba Radców Prawnych w Kielcach
Wykonujesz zawód medyczny lub prowadzisz podmiot leczniczy? Potrzebujesz profesjonalnej ochrony ubezpieczeniowej! Nasi specjaliści są do Twojej dyspozycji:
+48 56 642 41 82
Warto wiedzieć: