Obowiązki Informacyjne Świadczeniodawców

Obowiązki Informacyjne Świadczeniodawców

data publikacji: 2024-10-08

Zgodnie z §11 wskazanego jak wyżej aktu, świadczeniodawcy mają obowiązek podania do wiadomości pacjentów w miejscu udzielania świadczeń następujących informacji:


1) godzinach i miejscach udzielania świadczeń w poszczególnych zakresach;
2) informacji na temat posiadanych udogodnień dla osób niepełnosprawnych;
3) imion i nazwisk osób kierujących pracą komórki organizacyjnej, a w przypadku ambulatoryjnych świadczeń - także imion i nazwisk osób udzielających świadczeń oraz godzin i miejsca ich udzielania;
4) miejsc i godzin udzielania świadczeń przez podwykonawców, jeżeli zachodzi potrzeba poinformowania o tym świadczeniobiorców (na przykład w przypadku nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej);
5) zasad zapisów na porady i wizyty, z uwzględnieniem świadczeń udzielanych w warunkach domowych;
6) trybu składania skarg i wniosków u świadczeniodawcy;
7) praw pacjenta;
8) zasad potwierdzania prawa do świadczeń;
9) adresu oraz numerów telefonów najbliższego miejsca, w którym są udzielane świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej;
10) numerów telefonów alarmowych "112" i "999" obsługiwanych w ramach systemu powiadamiania ratunkowego;
11) adresu i numeru bezpłatnej infolinii Biura Rzecznika Praw Pacjenta;
12) adresu i numeru telefonu właściwej miejscowo komórki do spraw skarg i wniosków Funduszu;
13) adresu i numeru telefonu właściwej komórki wskazanej przez Prezesa Funduszu, w której świadczeniobiorca uzyska informację o możliwości udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej przez innych świadczeniodawców, którzy zawarli umowę z Funduszem, średnim czasie oczekiwania na dane świadczenie opieki zdrowotnej oraz o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia;
14) informacji o możliwości i sposobie zapisania się na listę oczekujących na udzielenie świadczenia;
15) innych informacji, jeżeli obowiązek ich ujawnienia świadczeniobiorcom wynika z umowy.

Wszystkie wyżej wymienione punkty powinny mieć charakter pisemnych dokumentów opatrzonych podpisem kierownika lub innej osoby zarządzającej podmiotem. Umieszczone one zaś powinny być na tablicach informacyjnych w widocznym miejscu.


Odnosząc się do trybu składania skarg i wniosków u świadczeniodawcy oraz praw pacjenta, w tym zakresie należy skorzystać z Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i na normach tam zawartych sporządzić pisemne informacje dla pacjentów. Z uwagi na brzmienie ostatniego z wymienionych powyżej punktów, to jest pkt 15 „innych informacji, jeżeli obowiązek ich ujawnienia świadczeniobiorcom wynika z umowy”, należy wskazać, że przedstawiony katalog ma charakter otwarty.

Autorka:

Radca prawny Patrycja Aleksandrowicz Okręgowa Izba Radców Prawnych 

Wykonujesz zawód medyczny lub prowadzisz podmiot leczniczy? Potrzebujesz profesjonalnej ochrony ubezpieczeniowej! Nasi specjaliści są do Twojej dyspozycji:

+48 56 642 41 82

Warto wiedzieć:

ERGO HESTIA