Czy można wyczytywać pacjenta po nazwisku?

Czy można wyczytywać pacjenta po nazwisku?

data publikacji: 2024-07-12

11 grudnia 2023 r. został wydany Kodeks Postępowania dla sektora ochrony zdrowia dotyczący podmiotów wykonujących działalność lecznicza i podmiotów przetwarzających. Kodeks możliwy jest do pobrania tutaj: LINK.

Naruszenia prywatności pacjentów 

Zawiera on wiele rekomendacji oraz wytycznych dotyczących standardów i rozwiązań ochrony danych osobowych w podmiotach wykonujących działalność leczniczą. Ponadto zawiera wiele rekomendowanych – również przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, rozwiązań dla problemów, które często pojawiają się w praktyce i są przedmiotem wielu powtarzających się co do przedmiotu skarg. Jedną z nich jest kwestia wyczytywania (wzywania) pacjentów do gabinetów po nazwisku. Niestety, coraz więcej pacjentów zwraca na to uwagę. Niestety nawet czasach kiedy tak wiele mówi się o ochronie danych osobowych, takie zachowania są niedopuszczalne. Pacjenci zwracają również często uwagę na zadawane przy okienkach rejestracyjnych pytania o podanie przez nich numeru PESEL celem identyfikacji lub w celach umówienia wizyty. Wskazują oni wprost, że do takich sytuacji nie powinno dochodzić.

Wielkie zmiany w praktyce

Kodeks Postępowania dla sektora ochrony zdrowia dotyczący podmiotów wykonujących działalność lecznicza i podmiotów przetwarzających w świetle stawianego problemu proponuje podmiotom rozwiązania polegające na:
1. Wezwanie z wykorzystaniem numeru identyfikacyjnego, nadanego zgodnie ze wskazaniami art. 36 ust. 5 ustawy o działalności leczniczej, znaku/pseudonimu numerycznego. Wpisanie tych numerów do Dokumentacji medycznej następuje z jednoczesnym przekazaniem ich Pacjentowi. Pacjent wzywany jest wówczas do gabinetu po tym unikalnym numerze.
2. Wezwanie po numerze nadanym podczas rejestracji. Takie rozwiązania nie wymaga nakładów finansowych, a wiążę się jedynie z nadawaniem unikalnego numeru podczas rejestracji w sposób, zapewniający przekazanie numeru osobie udzielającej Świadczenia zdrowotnego w gabinecie oraz Pacjentowi (dopięty do karty, wpisany w dokumentację w systemie, przekazany Pacjentowi).
3. Wezwanie po godzinie wizyty. Wizyty umawiane są na konkretną godzinę w sposób uniemożliwiający pokrywanie się tych godzin.
4. Wezwanie po imieniu, gdy jest to wystarczające, np. gdy w kolejce oczekujących jest tylko jedna osoba o danym imieniu.
5. Rozwiązania mieszane łączące wskazane wyżej informacje i/lub inne szczegóły: a) jak w punkcie trzecim z dodatkowym wezwaniem po imieniu - np. Pan Michał z godziny 11:30; b) dodanie numeru gabinetu, np. Pan Jan z godziny X proszony do gabinetu Y.
6. Jeżeli podmiot ma możliwość wdrożenia elektronicznego systemu identyfikacji Pacjentów (numerki wyświetlane nad gabinetami) - stosowanie takiego systemu.
7. W sytuacji, w której jest kilka kategorii Pacjentów lub rodzajów poradni, możliwe jest przydzielanie numerów w różnych kolorach (np. czerwona jedynka, żółta trójka itp.).
8. Jeśli jest to możliwe, w szczególności, gdy Osoba wykonująca zawód medyczny zna Pacjenta, można zrezygnować ze wskazanych wyżej sposobów wezwań. Niezależnie od powyższego, możliwe jest zastosowanie metody identyfikacji tożsamości z wykorzystaniem nazwiska bądź imienia 75 i nazwiska oraz innych niezbędnych danych osobowych Pacjenta w przypadku Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych, Izb Przyjęć pełniących funkcję SOR oraz jednostek ratownictwa medycznego oraz w każdej sytuacji, w której istnieje zagrożenie zdrowia bądź życia, a nie jest możliwe zastosowanie metod wskazanych powyżej w punktach 1-8.

[źródło: Kodeks Postępowania dla sektora ochrony zdrowia dotyczący podmiotów wykonujących działalność lecznicza i podmiotów przetwarzających, s. 74]

Niewprowadzenie przez podmioty wykonujące działalność leczniczą standardów w powyższym obszarze może determinować ewentualne postępowanie w sprawie zbiorowego naruszania praw pacjenta.

 

Autorka:

Radca prawny Patrycja Aleksandrowicz Okręgowa Izba Radców Prawnych w Kielcach

Potrzebujesz profesjonalnej ochrony ubezpieczeniowej? Jesteśmy do Twojej dyspozycji:

+48 56 642 41 82

Warto wiedzieć:

 

 

ERGO HESTIA